امام خمینی

۲۶ آذر ۹۳ ، ۱۹:۲۳

سید مصطفی خمینی

سید مصطفى، اولین فرزند حضرت امام خمینى(س)، در 21 آذر 1309 هجری - شمسی (21 رجب 1349 ه . ق.) دیده به جهان گشود. امام خمینى(س) براى زنده نگه داشتن یاد و خاطرۀ پدرشان حاج سید مصطفى که به دست خوانین خمین کشته شده بود، براى خود نام خانوادگى مصطفوى و براى اولین فرزندش نام سید مصطفى را برگزیدند.

وی دوران کودکى را در دامان مادرى با تقوا و پدرى عالم و فرزانه پشت سر گذاشت. بهره مندى از چنین خانواده اى و رشد و پرورش در چنان محیط مذهبى و آکنده از معنویت، در شکل گیرى شخصیت مذهبى، علمى و اسلامى سید مصطفى و شکوفایى استعداد و نبوغ وى در زمانى که جامعه دچار بی سوادى و مسائل و مشکلات فرهنگى و اجتماعى عدیده اى بود، نقش شایانى داشت. سید مصطفی در هفت سالگى به مدرسۀ موحدى قم رفت و تا پایان دورۀ دبستان؛ یعنى ششم ابتدایى در آن مدرسه و مدرسۀ باقریۀ قم تحصیل کرد. سپس در سن پانزده سالگى قدم به عرصۀ طلبگى نهاد و وارد حوزۀ علمیۀ قم شد. وی پس از پایان دوره مقدماتى، بلافاصله وارد مرحله سطح شد و به فراگیرى و آموزش فقه و اصول پرداخت. ایشان تحصیل دوره خارج را با حضور در حوزه درس آیت اللّه بروجردى و امام خمینى آغاز کردند و پس از درگذشت آیت اللّه بروجردى در سال 1340، ضمن ادامه درس خارج فقه در محضر پدر دانشمندش، از محضر درس آیت اللّه سیدمحمد داماد نیز بهره گرفت. او به واسطه نبوغ و استعداد علمى و موفقیت در تمامى مراحل تحصیلات حوزوى، پنج سال پس از ورود به دوره خارج، در 27 سالگى به درجه اجتهاد نایل آمد.
او در سال 1355 در بیست و چهار سالگى با معصومه حائرى، دختر آیت اللّه شیخ مرتضى حائرى ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند با نامهای محبوبه، حسین و مریم می باشد.
سید مصطفی در تمامی فعالیتهای سیاسی قبل و بعد از تبعید حضرت امام خمینی(س) و به ویژه در قیام 15 خرداد 1342 نقش به سزایی داشت و سرانجام در این راه در سال 1356 در سن 47 سالگی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۶
فرشاد حسن زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی