امام خمینی

۲۰ دی ۹۳ ، ۱۸:۳۱

رساله توضیح المسائل

رسالۀ «توضیح المسائل» حضرت امام خمینى(س) مجموعه ای از فتاوای ایشان است که توسط اعضاى دفتر استفتائات تصحیح شده است. این افراد در مورخۀ 8/11/66 طى نامه اى به محضر امام خمینی(س) موافقت ایشان را در این مورد کسب کرده اند. متن نامۀ مذکور بدین شرح است:

محضر مبارک سیدنا الاستاذالاعظم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی ـ مدظله العالی با اهداء سلام و تحیات وافره احتراماً به استحضار شریف می رساند،حسب اراده مطاع حضرتعالی به پیشنهاد حجت الاسلام آقای حاج شیخ عبدالعلی قرهی دامت افاضاته اینجانبان مفاد محتویات رساله شریفه توضیح المسائل را حرفیا بررسی نموده با فتاوی حضرتعالی در کتاب تحریر الوسیله و در کتاب حاشیه العروة الوثقی و در بعض مسائل، با جواب استفتائات که در سابق به نظر دقیق مبارک شما رسیده تطبیق نمودیم که در موارد زیادی برخورد به وجود اشتباه در رساله توضیح شده به تصحیح و اصلاح انجامید. امید است این خدمت ناچیز مرضی عند الله تعالی و مورد پسند حضرت بقیة الله ارواحنا فداه و مورد قبول و موافقت نظر مبارک قرار گیرد. و عمل به رساله شریفه توضیح المسائل با تصحیح انجام شده مجزی و مبری ذمه مکلفین و موجب تقرب الی الله تعالی باشد.                                                                                                                                             سید عباس خاتم، سید جعفر کریمی، عبدالعلی قرهی

 

حضرت امام خمینی(س) نیز در پاسخ به این نامه مرقوم فرمودند:

بسمه تعالى

چون در رساله توضیح المسائل، پاره اى از اغلاط مشاهده شده بود، جمعى از فضلاى محترم حوزه علمیه قم، اقدام به تصحیح و غلط گیرى آن نمودند، و پس از تصحیح و غلط گیرى دقیق به صحت آن شهادت داده اند که ضمن تقدیر و تشکر از زحمات ایشان، عمل به این رساله تصحیح شده، ان شاء الله تعالى مجزى است، و امید آنکه عاملین به آن، عندالله مأجور باشند.

                                                                                                                                             به تاریخ پانزدهم جمادى الثانى ـ روح الله الموسوى الخمینى

در سالهاى اخیر به دلیل مراجعات متعدد از سوى مقلّدین و کمبود رساله عملیه، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(س) که متولّى انتشار آثار حضرت امام است به ناشران مختلف اجازه چاپ و انتشار این اثر مهم را داده است.

کتابخانه چندرسانه ای

این کتاب حاوى فتاواى امام خمینی (س) در ابواب مختلف فقه، و به زبان فارسى است که به عنوان رسالۀ عملیه ایشان مورد استفاده و مراجعه مقلدین امام مى باشد و میلیونها نسخه از آن تاکنون به صورت رسالۀ عملیه کامل و یا منتخب و یا به صورت موضوعى از سوى مؤسسات انتشاراتى مختلف، قبل و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى چاپ و منتشر شده است.
توضیح المسائل با پاورقى استفتائات، توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) به مناسبت صدمین سالگرد تولد امام خمینی (س) منتشر شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۰
فرشاد حسن زاده

نظرات  (۱)

۲۰ دی ۹۳ ، ۱۹:۱۱ میلاد ترابی
با توجه به وبلاگ ارزشی و پر محتواتون
اگه تمایل داشتید
بنده قادر به طراحی تصویری تخصصی وبلاگ شما هستم که در بالای صفحه قرار میگیره
نمونه کارم هم وبلاگ خودم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی